Saa 660x440

Duurzame betontoepassingen bij project SAAone

De uitbreiding van de A1/A6 tussen Diemen en Almere is onderdeel van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Om de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad te verbeteren, breidt Rijkswaterstaat hier het wegennet uit. Verschillende betontoepassingen maken onderdeel uit van het project. BKB Infra heeft diverse wegenbouwkundige betonwerkzaamheden uitgevoerd.


vorige

Binnen het project is circa 1,5 km aan betonnen voertuigkering gerealiseerd. Deze zogenoemde barriers zijn aanbracht in de onderdoorgangen van vier kunstwerken. Het voordeel van een betonnen barrier is dat hij weinig ruimte in beslag neemt en dat de werking ook na een aanrijding intact blijft. Reparaties hoeven nauwelijks uitgevoerd te worden en barriers gaan vijftig jaar mee zonder noemenswaardig onderhoud.

De barriers op de A1 en A6 zijn aangelegd met een slipformpaver en afgewerkt middels schuren en spanen. Normaal gesproken wordt een getrokken barrier opgeleverd met een bezemstreek, maar in overleg met de architect is gekozen voor een esthetisch gladde afwerking zonder structuur.

De enkelzijde barrier (type Step barrier) is 0,9 m hoog en tegen de tunnelwand getrokken. Met een betonsterkteklasse C35/45 en milieuklasse XF4 is de barrier bestand tegen vorst en dooizouten.

Voetpaden in beton

Bij twee verzorgingsplaatsen langs de A1 (De Hackelaar en Honswijck) is 6.000 m2 aan betonnen voetpaden aangelegd. De paden zijn gemiddeld 2 m breed en lopen vanaf de benzinestations naar de picknicktafels nabij het parkeerterrein. Het consortium SAAone is naast de aanleg ook verantwoordelijk voor het onderhoud gedurende de komende jaren. Mede om die reden is gekozen voor een duurzame en onderhoudsarme oplossing in beton. De voetpaden zijn 160 mm dik. Bij de 'aanlooppaden', waar het voetpad breder is en platen ongelijkvormig zijn, is een wapening aangebracht (ø 8-150 mm) met aan de bovenkant een dekking van 50 mm. De rest van de paden is ongewapend. Wel zijn er om de 2,5 tot 3,5 m krimpvoegen gezaagd. Projectleider Laurens Bogerd legt uit dat de voegen worden gezaagd op een lengte die ligt tussen de uitkomst van de som van 1,25 keer de breedte, en de som van 22 keer de betondikte. "Door gebruik te maken van deze ervaringsgetallen treedt ongecontroleerde scheurvorming niet op." Het beton voor de voetpaden heeft betonsterkteklasse C20/25 en milieuklasse XF4.

Busperrons bij Muiden

Tot slot heeft BKB Infra circa 1.300 m2 aan betonnen busperrons aangelegd bij een nieuwe P&R-locatie in Muiden. De betonverharding voor deze vijf opstelplaatsen is 250 mm dik. Door de schuine opstelling mondt de verharding aan het einde uit in een zaagtandconstructie. In deze ongelijkvormige driehoeken is een dubbele wapening aangebracht (ø 10-150 mm) met onder en boven een betondekking van 50 mm. De rest van de busopstelplaatsen is uitgevoerd zonder wapening. In de dwarsvoegen zijn deuvels aangebracht en daar waar een langsvoeg is gemaakt, zijn de platen onderling verbonden met koppelstaven.