Circulaire hout-betonbrug met aansluitend demontabel, gestort fietspad

  • Toepassingen
  • Duurzaamheid

Op het Zwolse bedrijventerrein Hessenpoort is de eerste innovatieve fietsbrug in gebruik genomen van hout en beton. Aansluitend is een fietspad gemaakt van gestort beton dat demontabel is.

De brugconstructie van de circulaire hout-betonbrug bestaat uit houten liggers, met daarop een dun, 18 cm dik, in het werk gestort betonnen dek (betonsterkteklasse C30/37, milieuklasse XF4). De houten liggers zijn voorzien van stalen deuvels. Die zijn ingestort in het betonnen dek waardoor het dek niet kan schuiven ten opzichte van de houten liggers. Het ontwerp combineert zo de voordelen van beton (onderhoudsarm, lange levensduur) met die van hout (duurzaam). Doelstelling is dat de brug minimaal 80 jaar meegaat.

Hergebruik

Het ontwerp van de 15 m lange brug is van ipv Delft creatieve ingenieurs en Knipscheer Infrastructuur. Zij ontwikkelden de hout-betonbrug vanuit de gedachte om een duurzame en waar mogelijk circulaire brug te ontwerpen. Zo zijn de liggers van de brug van Europees Larikshout, een bijzonder duurzame houtsoort, en bestaat de grindfractie in de gestorte landhoofden voor 30 procent uit gerecycled materiaal. Het eenvoudige hekwerk op de brug is van rvs, dat geen coating of onderhoud behoeft. De houten handregel is van verduurzaamd Accoya.

Demontabel

Aansluitend op de fietsbrug heeft Schagen een demontabel in het werk gestort fietspad aangelegd. Onder het fietspad liggen namelijk data- en elektrakabels en waterleidingen. Ter hoogte van de krimpvoegen heeft Schagen voorzieningen meegestort die demonteren en monteren van delen van het fietspad mogelijk maken. Schagen noemt dit een Ritspad. Het 900 m lange en 15 cm dikke fietspad bestaat voor 80 procent uit hergebruikt materiaal. Het betreft hier hoofdzakelijk de grindfractie 0-22 mm.

Zaagsnede

De krimpvoegen zijn om de 2,5 m aangebracht met een zaagsnede tot een derde van de dikte van de verharding. Op het moment dat een deel van het fietspad verwijderd moet worden, worden de krimpvoegen volledig doorgezaagd. Elk betonvak van 2,5 m kan dan verwijderd worden. Via de meegestorte voorzieningen kunnen de verhardingen weer teruggeplaatst worden en verankerd aan de andere platen zodat de betonplaten onderling niet in hoogte verschillen.

Verkeersveiligheid

Hans Kollenstaart van de gemeente Zwolle is zeer tevreden met de brug en het fietspad: “Het ligt er mooi bij en biedt het comfort wat we wensen. Fietsers hoeven niet meer tussen het vrachtverkeer te rijden. Dat bevordert de verkeersveiligheid enorm.” Het bedrijventerrein Hessenpoort is volop in ontwikkeling. Er werken al drieduizend mensen en in de toekomst neemt dit aantal verder toe. “Het is daarom fijn dat deze voorzieningen er liggen zodat mensen een duurzame keuze kunnen maken om naar het werk te gaan”, aldus Kollenstaart.

Bekijk de video

Relevante artikelen