04 grinden grooven2

Grinden verlengt levensduur provinciale weg

Provincie Noord-Brabant heeft een proefproject gestart om de levensduur van de provinciale weg N397 te verlengen door deze te grinden en grooven.

De provinciale weg N397 loopt van Eersel naar Valkenswaard en is aangelegd in 1973. Hoewel deze betonweg nog in een goede staat verkeert, heeft er de laatste decennia regelmatig onderhoud plaatsgevonden aan weggedeelten. Provincie Noord-Brabant stond voor de keuze om de bijna vijftig jaar oude weg uit te rusten met een asfaltlaag of de betonnen verharding te grinden en grooven waardoor de levensduur met enkele decennia verlengd wordt. Grinden (vlak maken) en grooven (voorzien van groeven) is sneller en goedkoper dan een nieuwe asfaltlaag aanbrengen. Ook degradeert het beton niet tot een onderlaag maar behoudt het zijn primaire functie. Ric Vergeer, projectmanager duurzame infra-innovaties bij provincie Noord-Brabant, is enthousiast over deze manier van onderhoud plegen aan een betonweg: “Je laat het materiaal liggen en verbetert de eigenschappen. Dat is de meest duurzame oplossing.”


vorige

Goedkoper dan asfalteren

De combinatie Roos Groep/Otto Alte Teigeler was verantwoordelijk voor het uitvoeren van het werk. Een wegdektype dat op deze manier behandeld is, staat ook wel bekend onder de naam Next Generation Concrete Surface (NGCS). Hierbij wordt een negatieve textuur in het oppervlak geslepen met telkens één grove diepe langsgroef en vier fijne ondiepe langsgroeven. De grove groeven liggen ongeveer 20 mm uit elkaar en zijn 4 mm diep. De vier ondiepe groefjes liggen tussen de grove groeven en zijn 1,5 mm diep. Omdat bij deze techniek zoveel mogelijk de oneffenheden tussen de verschillende betonplaten wordt opgeheven, is er tot maximaal 10 mm van het oppervlakte afgeslepen. Bijkomend voordeel van deze optimalisatietechniek is dat het wegdek stiller is. Onderzoek uit 2017 in Goirle (NBr) toont aan dat een NGCS-wegdek 2 à 3 dB(A) minder geluid maakt dan een wegdek met (fijn) gebezemd beton. In Elsendorp (NBr) is in 2020 een betonweg op een soortgelijke manier bewerkt. Ook hier werd 2 dB(A) geluidsreductie behaald.

Nieuwe voegvullingen

Na het grinden en grooven zijn alle voegen in het weggedeelte van de N397 verwijderd en uitgeborsteld en vervolgens voorzien van een nieuwe bitumen voegvulling. Roos Groep heeft daarnaast enkele betonplaten vervangen en waar nodig de wegkanten bijgewerkt. Zo is de weg weer voor lange tijd onderhoudsvrij. Omdat de provincie het project als geslaagd beschouwt, wordt overwogen de resterende 8 kilometer van de N397 op dezelfde manier aan te pakken.