Vijf nieuwe doorgaand gewapende rotondes in Stein

  • Toepassingen
  • Rotondes

Twee volledig nieuwe doorgaand gewapende rotondes en drie opnieuw ingerichte rotondes die ook in doorgaand gewapend beton zijn uitgevoerd: het traject ‘Route A2–Stein’ heeft een volledige upgrade gekregen.

De belangrijkste entree van de gemeente Stein (L) was aan groot onderhoud toe om de doorstroming te verbeteren. Pal naast de A2 ligt een Van der Valk Hotel dat het nodige verkeer aantrekt in deze bedrijvige regio met industrieterrein Chemelot op steenworp afstand. De eerste rotonde vanaf de A2 richting Stein is daarom uitgerust als turborotonde met een dubbele rijbaan. De andere vier rotondes verderop richting Stein zijn rotondes met een enkele rijbaan.
Bij een doorgaand gewapende betonnen rotonde worden geen krimpvoegen aangebracht. De aanwezige wapening verdeelt de krimpspanningen gelijkmatig over het totale oppervlak. Het resultaat is een rotonde die zware aslasten aan kan, lang mee gaat en zeer onderhoudsarm is. De rotondes in Stein hebben een diameter van ongeveer 40 m met ruime rijbanen van 5,25 m breed.

250 mm dikke betonverharding

Bij de aanleg is onder de rijbaan een laag menggranulaat aangebracht met een dikte van 250 mm. Vervolgens is hierop een laag van 50 mm asfalt aangebracht waardoor er een goede werkvloer ontstaat voor het stellen van de wapening. Daarna is de betonnen verharding aangebracht van 250 mm dik. Op de plaats waar de rijloper over gaat in de aanrijpoot is een constructieve langsvoeg gemaakt. De dwarswapening van de rotonde loopt daarbij over in de aanrijpoot. Deze langsvoeg is afgedicht met een bitumineuze voegvulmassa.
Aan het einde van het gewapende deel van de aanrijpoot is een ongewapende plaat aangebracht met een onderslagbalk waarop de asfaltlaag is aangebracht. Door deze onderslagbalk kan er geen hoogteverschil optreden tussen de asfaltverharding en de betonnen verharding.

Printbeton als rammelstrook

Zowel de binnenste band van de rotonde, de rotondeband als de buitenste band zijn in het werk aangelegd met een slipformpaver. Alleen rondom de middengeleiders op de aanrijpoten is gebruik gemaakt van prefab banden omdat de middengeleiders hoeken hebben van 90 graden die minder makkelijk met een paver getrokken kunnen worden.
Tussen de binnenste band van de rotonde en de rotondeband is een rammelstrook aangebracht met printbeton in de kleur antraciet met een motief van cobble stone. In de middengeleiders is ook gebruik gemaakt van printbeton. Het betreft hier een motief van een halfsteens verband in betonklinkerkei.

Betere verkeersveiligheid

Naast de rotondes zijn nog enkele andere werkzaamheden uitgevoerd die de verkeersveiligheid van de weg verbeteren. Zo is een nieuwe betonnen aanrijroute en inrit gemaakt naar de asfaltcentrale ACL. Hierdoor kruist de inrit van de centrale niet meer met het fietspad. Wethouder Danny Hendrix is in zijn nopjes met de aanpassingen. Tijdens de opening op 7 december 2020 liet hij weten dat de wegen voldoen aan de nieuwste eisen en garant staan voor een betere doorstroming en mooiere uitstraling. “Kortom, een resultaat waar we trots op mogen zijn.”

Bekijk een video van het project.


Projectgegevens

Project: Rotondes Route A2-Stein
Opdrachtgever:
Gemeente Stein
Aannemer: BAM Infra
Betonuitvoering: Den Ouden Groep
Oplevering: 2020

BetonInfra Nieuwsbrief, maart 2021

Relevante artikelen