Header Vezelversterkte rotonde

Vezelversterkte rotonde voor extra veiligheid

Om de verkeersveiligheid te verbeteren heeft de gemeente Vlaardingen het kruispunt Zwanensingel/Zwaluwenlaan omgebouwd tot een vezelversterkte betonnen rotonde met vrijliggende betonnen fietspaden.

Naast veiligheid wil de gemeente Vlaardingen dat de rotonde aansluit bij het gedachtegoed van de circulaire economie. Daarom is gekozen voor een vezelversterkte rotonde. Anders dan een doorgaand gewapende betonnen rotonde is een vezelversterkte rotonde aan het einde van de levensduur – of eerder, bijvoorbeeld bij een herinrichting – makkelijker af te breken en zijn de grondstoffen her te gebruiken. Bijkomend voordeel van een vezelversterkte rotonde is de snellere bouwtijd waardoor het verkeer minder last ondervindt van de werkzaamheden.


02 rotonde Vlaardingen bovenaanzicht lr Bovenaanzicht van de nieuwe rotonde

Combinatie van vezels

Voor het samenstellen van het betonmengsel heeft Den Ouden – verantwoordelijk voor de aanleg – advies ingewonnen bij Convez, leverancier van de vezels. Er is gekozen voor een combinatie van de constructieve Concrix ES vezels (4,5 kg/m3) en de Fibrofor Green vezels (0,6 kg/m3). Concrix ES draagt bij aan de stevigheid van de constructie. Fibrofor Green vermindert het ontstaan van fijne haarscheuren in de verharding. Naast de rotonde zijn ook de aanrijdroutes tot 25 m na de rotonde uitgevoerd in vezelversterkt beton. Bij vezelversterkt beton is minder staal nodig dan bij gewapend beton en ook de productietijd van een rotonde is korter.


02 rotonde Vlaardingen lr Voor het samenstellen van het betonmengsel is gekozen voor een combinatie van de constructieve Concrix ES vezels en de Fibrofor Green vezels.

Onderslagbalken onder krimpvoeg

De rotonde heeft een diameter van 28 m en is voorzien van één rijbaan van 220 mm dik. Om scheurvorming tegen te gaan, is de verharding op elf plaatsen tot een derde van de dikte ingezaagd, zodat er twaalf ‘taartpunten’ ontstaan. Onder deze zogenoemde krimpvoegen scheurt de verharding verder door. Deze voegen zijn voorzien van een bitumenvulling. Bovendien is onder elke krimpvoeg - over de volledige lengte van de voeg - een betonnen onderslagbalk aangebracht van 1 m breed en 220 mm dik. Deze onderslagbalken geven de constructie extra stevigheid en voorkomen onderlinge verzakkingen tussen de taartpunten.

Door-en-door rode fietspaden

Aan de binnenzijde heeft de rotonde een in het werk gestorte rammelstrook van printbeton. De rotondeband is in combinatie aangebracht met de rammelstrook. Hierdoor is er een langsvoeg minder. Rondom de rotonde zijn betonnen fietspaden aangelegd. Deze door-en-door rode paden zijn 2 m breed en 160 mm dik. De rode kleur is voor automobilisten een extra waarschuwing dat fietsers op de rijbaan kunnen kruisen. Op de aanrijdroutes is het fietspad in een aparte stort aangelegd met door-en-door rood, vezelvesterkt beton.

BetonInfra Nieuwsbrief, december 2020