Betonnen busbaan sluitstuk HOV Zuidradiaal

  • Toepassingen
  • Openbaar vervoer

Vanuit de aannemerscombinatie HOV Dichterswijk realiseren KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort de laatste schakel van het HOV-netwerk Zuidradiaal in Utrecht. De 800 m betonnen busbaan die eind 2020 is aangelegd, verbindt Leidsche Rijn met Centraal Station Utrecht.

Met de realisatie van de busbaan geeft de gemeente Utrecht invulling aan de ambitie om de stad bereikbaar, aantrekkelijk en leefbaar te houden door weggebruikers een goed alternatief te bieden voor de auto. Met de aanleg van de busbaan worden ook extra fietsverbindingen en -onderdoorgangen gemaakt en meer groen en bomen aangelegd.

Koppelstaven in langsvoeg

De busbaan is 6,60 m breed en 200 mm dik en aangelegd met de Wirtgen SP25i slipformpaver van BKB Infra. Het beton heeft betonsterkteklasse C35/45 en milieuklasse XF4 waardoor het bestand is tegen vorst en dooizouten. Net uit het midden van de busbaan is een langsvoeg aangebracht. Hierdoor komt de wegmarkering niet op de voeg te liggen. Onder de langsvoeg liggen koppelstaven in de betonverharding die uiteendrijven van de platen voorkomen. Het midden van de stalen staaf, ter plaatse van de langsvoeg, is voorzien van een kunststofomhulling om corrosie tegen te gaan.

Deuvels in dwarsvoeg

Om de 4 m zijn in de busbaan deuvels aangebracht in het midden van de dikte van de betonverharding. Deuvels zorgen voor krachtoverbrenging tussen de platen onder verkeersbelastingen en voorkomen de zogenoemde trapjesvorming. Het rijcomfort blijft zodoende behouden. Ter plaatse van de deuvels zijn dwarsvoegen gemaakt door de betonverharding tot een derde van de dikte in te zagen met een zaagwijdte van circa 3 mm.

Rode epoxyslijtlaag

Na het storten is de betonnen verharding afgewerkt met een lichte bezemstreek zodat het oppervlak voldoende stroef is voor het verkeer en de rijveiligheid zodoende is gegarandeerd. Vervolgens is het oppervlak voorzien van een rode epoxyslijtlaag. Hiermee komt de busbaan wat betreft kleur en textuur overeen met de bestaande, aansluitende busbaan. De slijtlaag heeft verder geen invloed op de duurzaamheid van de betonnen verharding. Wel maakt deze laag de busbaan stiller en voor andere weggebruikers herkenbaarder, geeft Freek Prozee, technisch manager bij de gemeente Utrecht, aan. Na het aanbrengen van de slijtlaag zijn de voegkamers schoongezaagd en afgewerkt met een tweecomponentenkit. Volgens planning wordt het totale project in het eerste kwartaal van 2021 opgeleverd.

Duurzaam en geen spoorvorming

Prozee geeft aan dat de keuze voor beton vooral gemaakt is vanwege de duurzaamheid. “Beton heeft een langere levensduur en vraagt weinig onderhoud. Vandaar is het duurzamer dan asfalt. Ook treedt er geen spoorvorming op.”

Projectgegevens

Project: HOV Zuidradiaal, Utrecht

Opdrachtgever: Gemeente Utrecht

Aannemers: KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort

Periode: 2020

BetonInfra Nieuwsbrief, maart 2021

Relevante artikelen