Header 01 Berg en Dal

2,1 km betonnen fietspad door bosrijk gebied

De gemeente Berg en Dal heeft een nieuw 4 m breed betonnen fietspad aan laten leggen vanaf Groesbeek richting Molenhoek. Deze route over de Rijlaan/Heumensebaan wordt door forenzen en scholieren gebruikt voor hun reis richting station Mook-Molenhoek en enkele scholen van het voortgezet onderwijs. Met het nieuwe fietspad is deze route door het bos veel veiliger.

Vanwege de gevaarlijke bosroute over de Rijlaan/Heumensebaan mochten tot voor kort lang niet alle kinderen deze route volgen van hun ouders. ’s Avonds was de weg voor fietsers sowieso gevaarlijk. Met het aanleggen van het 2,1 km lange fietspad gaat een lang gekoesterde wens in vervulling van de gemeente en de inwoners van Groesbeek, Molenhoek en Mook.


vorige

Voordat met de aanleg kon worden begonnen zijn 150 bomen gerooid en is een zandfundering aangelegd. Het fietspad is tweezijdig zodat fietsers in beide richtingen de mogelijkheid hebben om andere weggebruikers in te halen. Via een belijning midden op het fietspad worden de twee wegdelen optisch van elkaar gescheiden. Het fietspad is 160 mm dik en aangelegd met een slipformpaver.

Lichtgrijze kleur is veilig

De gemeente Berg en Dal heeft gekozen voor een standaard lichtgrijs fietspad. In de bosrijke omgeving valt de lichte kleur van het beton op waardoor het fietspad veiliger is. Een bezemstreek dwars op de rijrichting geeft de nodige structuur aan de weg en zorgt er tevens voor dat er geen plasvorming optreedt wanneer het regent. Aannemer van het project is Mouwrik Waardenburg. BKB Infra heeft de aanleg van de betonnen verharding voor zijn rekening genomen.

In de verharding is na elke 4 m een krimpvoeg aangebracht door de verharding tot een derde van de dikte in te zagen. Om de 100 m is een uitzetvoeg aangebracht. Deze voeg (ook wel dilatatievoeg genoemd) is een smalle open ruimte tussen de betonplaten. Uitzetvoegen voorkomen dat bij uitzetting door hoge temperaturen er ontoelaatbare spanningen optreden waardoor betonnen platen tegen elkaar opgedrukt worden.


02 scheurvorming 660x440 In de verharding is na elke 4 m een krimpvoeg aangebracht door de verharding tot een derde van de dikte in te zagen.

Ongevoelig voor wortelopdruk

De keuze van de gemeente Berg en Dal voor beton in een bosrijke omgeving is logisch, laat Chris Danen weten. Danen is directievoerder toezichthouder (nieuwe) werken bij gemeente Berg en Dal. “Naast de genoemde lichte kleur is beton ongevoelig voor wortelopdruk. Het fietspad gaat dus lang mee zonder dat er noemenswaardig onderhoud gepleegd hoeft te worden. Bovendien is beton ongevoelig voor aantasting door rottend blad. Asfalt kan veel minder goed tegen de inwerking van zuren die bij dit biologisch proces vrijkomen.”


BetonInfra Nieuwsbrief, oktober 2020