Aanbrengen van de white topping met een paver

White topping op fietspad Voorthuizen/Garderen

In opdracht van de gemeente Barneveld overlaagt Schagen Infra een asfaltfietspad met een speciale toplaag van beton. Deze manier van white topping voorkomt wortelopdruk en vergt minder grondstoffen dan een totale vernieuwing van het fietspad.

De fietspaden liggen langs de N344 tussen Voorthuizen en Garderen en zijn beschadigd door onder andere wortelopdruk. Het vernieuwen van de toplaag gebeurt in twee fases. De werkzaamheden aan de noordzijde zijn over een lengte van 1.900 m1 in mei 2019 gerealiseerd. Aan de zuidkant starten de werkzaamheden over dezelfde lengte na de zomervakantie. Immers, van juni tot en met augustus is het toeristenseizoen in volle gang en wordt het fietspad intensief gebruikt.


vorige

Gedeeltelijk wegfrezen

Het vernieuwen van het fietspad bestaat uit het gedeeltelijk wegfrezen van de asfaltlaag en deze te vervangen door een laag beton van 120 mm. Aan het beton worden kunststofvezels toegevoegd die krimpscheuren voorkomen. Bijkomend voordeel van een fietspad van beton is dat het ’s avonds en ’s nachts beter zichtbaar is voor de gebruiker door de lichte kleur. Hierdoor neemt de kans op ongelukken af in vergelijking met een fietspad van asfalt.

Besparing grondstoffen

Fietspaden renoveren volgens de methode van white topping levert een besparing op van grondstoffen. De bestaande asfaltverharding wordt namelijk gebruikt als fundering (80 mm dik) en de betonlaag is een derde deel minder dik dan bij het volledig vervangen van het fietspad door beton. Bovendien is white topping een minder ingrijpende maatregel waardoor het fietspad weer eerder beschikbaar is voor weggebruikers.