03 barrier3

19 km betonnen barrier in tunnel Gaasperdammerweg

De A9 Gaasperdammerweg wordt momenteel verbreed en (deels) verdiept aangelegd. Reden is een betere bereikbaarheid van deze economisch belangrijke regio ten zuidoosten van Amsterdam. Naast meer rijbanen komt er ook een 3,5 km lange tunnel, de langste landtunnel van Nederland. In opdracht van aannemerscombinatie IXAS realiseerde Heijmans 19 km getrokken, betonnen barrier.


vorige

De A9 loopt precies tussen de wijken Gaasperdam en Bijlmermeer. Rijkswaterstraat wil het aantal rijbanen verbreden van tweemaal drie, naar tweemaal vijf stroken plus één wisselstrook. Om de overlast voor omwonenden te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren, ligt 3,5 km van de nieuwe A9 in een tunnel. Tegen de wand van de tunnelbuizen is een halve betonnen Step-barrier gerealiseerd.

Rekening houden met obstakels

De barrier is 0,8 m hoog en is aangelegd met een slipformpaver. Juist in dit project komt een machinaal aangelegde (getrokken) barrier maximaal tot zijn recht. De rijbanen in de tunnel bevatten namelijk om de 10 m een kolk voor de afvoer van regenwater. Daarnaast hangen er tegen de tunnelwanden brandkasten en veiligheidskasten en zijn er vluchtdeuren aanwezig. Met een getrokken barrier kan eenvoudig rekening gehouden worden met deze obstakels. De hoogte van een getrokken barrier wordt namelijk exact ingesteld en de slipformpaver past zich automatisch aan aan een oneffen ondergrond. Egaliseren van de ondergrond is overbodig.

Uitzetvoegen altijd op juiste plaats

Voor het plaatsen van de barrier boven de waterkolken zijn speciale stalen mallen gemaakt, Deze komen op de kolk te liggen. De slipformpaver trekt de barrier over de mal. Wanneer het beton is aangetrokken, kan de mal verwijderd worden en blijft er een sparing over waardoor het water onder de barrier naar de kolk kan stromen. Ook de uitzetvoegen kunnen precies op de plaats aangebracht worden waar ze nodig zijn. Bij dit project is er om de 3 m een schijnvoeg aangebracht in de barrier en ook op de plaats waar een prefab tunnelmoot overgaat in de volgende tunnelmoot.

Vooraf met aannemer overleggen

De barrier is met een spaan handmatig afgewerkt zodat het eindresultaat een mooie, afgewerkte barrier is. Frans Maas van Heijmans geeft aan dat bij het maken van een getrokken barrier in een tunnel het belangrijk is om vooraf met de aannemer te overleggen hoe hoog de brand- en veiligheidskasten komen te hangen. De slipformpaver moet hier namelijk onderdoor kunnen werken. “Als dit goed is afgestemd, is een getrokken, betonnen barrier de meest ideale toepassing voor een voertuigkering in een tunnel.”

December 2019