12 km betonnen barriers in Rotterdamsebaan

  • Toepassingen
  • Lijnvormige constructies

In opdracht van de metropoolregio Rotterdam Den Haag maken BAM en verschillende VolkerWessels bedrijven de nieuwe Rotterdamsebaan. BKB Infra maakt de barriers in de tunnel en de toeritten naar de tunnel. Uiteraard zijn deze barriers uitgevoerd in beton.

De nieuwe verbinding bestaat uit een ondergronds deel van ongeveer 1.860 m waarvan het geboorde deel 1.600 m lang is. De nieuwe Rotterdamsebaan begint bij knooppunt Ypenburg. Bij golfbaan Leeuwenbergh verdwijnt de weg onder de grond. In de wijk Binckhorst in Den Haag komt de Rotterdamsebaan weer boven de grond.

De boortunnel bestaat uit twee tunnelbuizen van circa 10 m doorsnede met elk twee rijstroken. Het diepste punt van de weg ligt 29 m onder de grond ter hoogte van de volkstuinen in Voorburg-West. In 2014 is het project gestart en op 1 juli 2020 wordt de nieuwe verbinding opgeleverd. De Rotterdamse baan moet de drukke Utrechtsebaan ontlasten.

Vier typen STEP-barriers
Het project kent een aantal verschillende uitvoeringsvarianten. Elke tunnelwand is voorzien van een enkelzijdige stepbarrier met een hoogte van 0,9 m. Tot een bovenbreedte van 0,45 m zijn deze machinaal in één werkgang aangebracht. In de boortunnel is de barrier aan de bovenzijde bijna 1 m breed en besloten is om de barrier in twee werkgangen aan te brengen. Dat de barrier breder is, heeft te maken met de boordiameter die groter was dan strikt noodzakelijk voor het wegprofiel.

In de middenberm buiten de tunnel is over een lengte van ruim 3 km een vrijstaande barrier aangelegd. Hierachter is het kabels- en leidingentracé gepositioneerd. De barriers in de middenberm zijn daarom uitgevoerd met een profiel waarop de afdekking van de kabelkoker rust. Tot slot zijn er over een lengte van circa 1.400 m 0,95 m hoge STEP-barriers gemaakt bij de kunstwerken. De barriers zijn uitgevoerd in betonsterkteklasse C35/45 en milieuklasse XF4.

Gevlochten staalkabels
In alle vrijstaande barriers zijn twee gevlochten staalkabels verwerkt. Deze kabels hebben geen constructieve functie, maar moeten ervoor zorgen dat bij een impact de betonnen brokstukken bij elkaar blijven en niet richting de andere rijbaan worden geslingerd. De totale lengte van de barriers in dit project is circa 12 km.

Relevante artikelen