3 Getrokken band Header

Dubbele RWS-band scheidt weg van fietspad

In opdracht van de gemeente Hollands Kroon is de Oosterterpweg tussen Wieringerwerf en Kreileroord veiliger gemaakt. Tussen het fietspad en de autoweg heeft BKB Infra een dubbele RWS-band aangebracht. De band heeft een lengte van 3,3 km en is met een slipformpaver aangelegd.

De Oosterterpweg is al jaren een twistpunt tussen dorpsbewoners, aanwonenden en de gemeente. Op de weg wordt vaak te hard gereden. Automobilisten en het landbouwverkeer gebruiken daarbij met regelmaat het fietspad als uitwijkmogelijkheid. Dit levert bijzonder onveilige situaties op, mede omdat de berm kapot gereden wordt.


3 getrokken RWS band Ontwerp van de band.

De getrokken band ligt 110 mm boven de bestaande rijbaan. Hierdoor is het voor auto’s niet meer mogelijk uit te wijken. Om te voorkomen dat tractoren de dubbele RWS-band gebruiken als uitwijkmogelijkheid door er in de lengterichting overheen te rijden, is om de 25 m een uitsparing gemaakt van 1,5 m, een zogenoemd tractorhole.

Goottegel los van weg

Naast de speciale uitsparing voor tractoren bevat de band ook om de 6 m een watersparing voor de afvoer van regenwater. De sparing is 300 mm breed. Aan de zijde van de autoweg heeft BKB Infra een goottegel aangebracht. Deze tegel is in een aparte werkgang gestort en aangesmeerd op de deklaag van de rijbaan en ingesneden in plaats van ingezaagd. Hierdoor is de goottegel een los onderdeel van de autoweg en kan deze bij een toekomstige reconstructie makkelijker worden uitgebroken en afgevoerd


vorige