Betonnen barrier glad afgewerkt

  • Toepassingen
  • Lijnvormige constructies

De aannemerscombinatie Herepoort is in Groningen belast met de ombouw van de zuidelijke ringweg rondom de provinciale hoofdstad. Op de A7 heeft BKB Infra - in opdracht van de combinatie - tijdens de zomerstremming een betonnen stepbarrier aangebracht over een lengte van 900 m1.

Een stepbarrier dient als voertuigkering en wordt voornamelijk aangebracht op plaatsen met een hoge verkeersintensiteit en waar minder ruimte in het dwarsprofiel van een weg aanwezig is. Een betonnen barrier voorkomt geen ongevallen, maar beperkt de gevolgen ervan. Enerzijds doordat voertuigen haast niet over een betonnen kering kunnen geraken (en dus niet op de tegengestelde rijbaan komen). Anderzijds wordt een botsend voortuig geleid door de vorm van de barrier waardoor een aanrijding meestal redelijk gunstig afloopt.

Twee barriers naast elkaar

Bij de ombouw van de zuidelijke ringweg is de beschikbare ruimte niet het grootste punt om een betonnen barrier te maken. Sterker nog: er worden twee betonnen barriers naast elkaar gemaakt met een tussenruimte van ongeveer 2 m. Die ruimte wordt voor een deel gevuld met grond, waarna er bomen en andere soorten beplanting worden aangebracht. Reden van de aanleg van de betonnen barrier bij de zuidelijke ringweg is de hoge verkeersintensiteit aldaar, in combinatie met de lange levensduur (50 jaar) en de functionele eigenschappen van een betonnen barrier.

Relatief snel aangelegd

Betonnen barriers kunnen relatief snel aangelegd worden met een slipformpaver. 300 tot 600 m1 per dag is mogelijk. Ook vragen betonnen barriers in de gebruiksfase nagenoeg geen onderhoud. Vanwege het esthetische karakter is deze barrier glad afgewerkt. Nadat het beton uit de glijkist komt, is het oppervlak eerst geschuurd en vervolgens met een spaan helemaal glad gestreken. Zo past de barrier mooi bij de fraaie invulling van de ringweg aan de zuidzijde van Groningen.

BetonInfra Nieuwsbrief 2021