Toepassing in asfaltverhardingen
Door onverwacht snel stroefheidverlies op een aantal ZOAB-wegvakken in Zuid-Holland heeft de minister van Infrastructuur en Milieu de steenslageisen voor wegdekken van het rijkswegennet een aantal jaren geleden verzwaard. Het polijstgetal (PSV) van de steenslag moet minimaal 58 bedragen en een percentage rond oppervlak is niet langer toegestaan.
De algemene normen die gelden voor toeslagmaterialen in een asfaltverharding zijn:
NEN-EN 13043 | Toeslagmaterialen voor asfalt en oppervlakbehandeling voor wegen, vliegvelden en andere verkeersgebieden. |
NEN 6240 | Nederlandse invulling van NEN-EN 13043. |
In de Standaard RAW-Bepalingen 2015 staan voor grof toeslagmateriaal > 2 mm, dat wordt toegepast in asfaltverhardingen, de volgende eisen voor de weerstand tegen polijsten (PSV) en het percentage gebroken oppervlak vermeld:
- Steenslag 1: PSVverklaard ≥ 48 en C95/1
- Steenslag 2: PSVverklaard ≥ 53 en C95/1
- Steenslag 3: PSVverklaard ≥ 58 en C100/0
Wanneer een heldere steenslag niet aan de gestelde eisen voor polijstweerstand voldoet, is het mogelijk om een asfaltmengsel met een voldoende polijstweerstand te maken door het te combineren met een steenslag met hoge PSV-waarde (bijvoorbeeld een PSV > 62). Dit geldt ook voor discontinue mengsels. Of dit mogelijk is, hangt af van de verkeersklasse, het wegtype en hoe de opdrachtgever tegen dit combineren van steenslagen aankijkt.
Stroefheid
De Friction After Polishing-test (FAP-test) kan een mengsel beoordelen op stroefheid. Deze proef (NEN-EN 12697-49:2014) bepaalt de weerstand tegen polijsten van het gehele asfaltmengsel en niet alleen van een fractie van het mineraalaggregaat.
Verbrijzeling
Voor steenslag in asfaltverhardingen geldt de volgende indeling:
- Steenslag 1: LA25
- Steenslag 2: LA20
- Steenslag 3: LA15
- Grind: LA30
Textuurbehandeling
In ‘Asfaltdeklagen’ is aangegeven dat voor het verkrijgen van een asfaltdeklaag met bepaalde reflectie-eigenschappen, het nodig is dat de bitumen van het aggregaat slijt. Dit kan onder invloed van weer- en verkeersinvloeden of door middel van het uitvoeren van een textuurbehandeling zoals stralen of planeren.