Rotonde luchtfoto

Busbanen

  • 18 november 2021
CROW Kennisplatform

Om het gebruik van het busvervoer te stimuleren zijn, naast aanpassingen aan bushaltes en busstations, in veel stedelijke gebieden ook vrije busbanen nodig. Zij garanderen dat bussen volgens de dienstregeling of met een hoge frequentie kunnen rijden.

P347-Intensief.jpg

Intensief bereden busbaan (Uithof, Utrecht)

Een busbaan moet voldoen aan een uitzonderlijke combinatie van eisen. Bussen vallen onder zwaar verkeer en hebben specifieke aslasten. Op busbanen, en zeker nabij busstations, kan de frequentie oplopen tot meerdere passages per minuut en de dagelijkse verkeersbelasting kan meer dan 500 bussen per dag bedragen. In de stad rijdt het busverkeer meestal met een relatief lage snelheid en met de banden steeds in hetzelfde spoor.

Deze combinatie van belastingen stelt zware eisen aan de eigenschappen van het verhardingsmateriaal. De verharding moet bestand zijn tegen vervormingen en constructief gezien zeer betrouwbaar zijn. Aan de busbaan worden immers hoge eisen gesteld met betrekking tot beschikbaarheid, veiligheid en comfort. Door te kiezen voor beton als verhardingsmateriaal wordt aan deze eisen voldaan. Een busbaan in beton is de enige oplossing die voldoet aan de eisen van gebruikszekerheid, economische rentabiliteit, veiligheid en comfort.

De standaardoplossing bestaat uit een verharding in ongewapend beton.