Fietsgemeente Bergeijk kiest voor beton

  • Toepassingen

De gemeente Bergeijk wil dé fietsgemeente van Brabant worden. De realisatie van deze belofte krijgt steeds meer gestalte. Betonnen fietspaden vormen de basis.

“Als je de fietsgemeente van Brabant wilt zijn, moet je de fietser bij de keuze van de ondergrond centraal stellen, geeft Martijn Daas aan. Daas is specialist Beheer Ruimte van de gemeente Bergeijk. Dat er voor betonnen fietspaden gekozen wordt, is volgens hem logisch. Deze fietspaden gaan lang mee zonder noemenswaardig onderhoud, hebben geen last van wortelopdruk en bieden veel fietscomfort.

Veilig in gebruik

Eén van de doelstellingen van de gemeente is om de zes kerkdorpen van de gemeente met elkaar te verbinden met ruime fietspaden waar het snelle (elektrische) fietsverkeer veilig gebruik van kan maken. Enkele fietspaden in de opgestelde fietsambitie zijn in 2019 al gerealiseerd. Momenteel wordt er volop gewerkt aan de realisatie van een fietspad tussen de dorpskernen van Luyksgestel en Weebosch en een fietspad in Riethoven richting het stedelijk gebied (Waalre/Veldhoven/Eindhoven).

Beide zijden van weg

Het 3 m brede vrijliggende fietspad van Luyksgestel naar Weebosch ligt aan beide zijden van de weg en heeft een totale lengte van 1.950 m1. Evenals enkele al gerealiseerde fietspaden is dit fietspad door-en-door rood en 160 mm dik. Krimpvoegen zijn aangebracht om de 4,50 m en uitzetvoegen om de 130 m. Het beton is door Roos Groep ter plaatse gemaakt met een verrijdbare betoncentrale. Als afwerking heeft het oppervlak een fijne bezemstreek dwars op de rijrichting.

4 m breed fietspad

Aan de Broekhovenseweg in Riethoven ligt het fietspad aan één zijde van de weg. Dit fietspad is 4 m breed zodat het fietsverkeer er in twee richtingen eenvoudig en veilig gebruik van kan maken. De totale lengte van dit 150 mm dikke door-en-door rode fietspad is 1.870 m1 met krimpvoegen om de 5 m en uitzetvoegen om de 50 m. Ook dit fietspad is door Roos Groep ter plaatse gemaakt met een verrijdbare betoncentrale en afgewerkt met een fijne bezemstreek dwars op de rijrichting.

Alternatief woon-werkverkeer

Daas: “Naast een belangrijk vervoersmiddel voor onze schoolgaande jeugd is de fiets ook een steeds beter alternatief voor het woon-werkverkeer. Met goede fietsverbindingen van kern tot kern én naar het stedelijk gebied, willen we de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van Bergeijk vergroten. Daarnaast is fietsen natuurlijk duurzaam en goed voor de gezondheid.”


Relevante artikelen