Rotonde luchtfoto

Detaillering

  • 18 november 2021

Om de horizontale krachten van de betonverharding als gevolg van temperatuurverschillen tussen zomer en winter op te kunnen vangen, worden aan de uiteinden van de busbaan beëindigingconstructies met grondankers toegepast (figuur 53). Deze ankers bestaan uit een gewapende betonnen plaat met een dikte van 0,50 m voorzien van een gewapend betonnen grondanker met een insteekdiepte van 0,75 m ten opzichte van onderkant betonplaat.

D3001_figuur 53.jpg

Figuur 53. Beëindigingsconstructie met grondanker

Om een duidelijk visueel onderscheid te maken tussen de rijbanen en de busbanen wordt de busbaan voorzien van een gekleurde oppervlaktebehandeling (figuur 54). Op het uitgeharde beton wordt eerst een primer aangebracht, waarna een kunststof slurry wordt aangebracht en ingestrooid met geel graniet.

D3001_figuur 54.jpg

Figuur 54. Visueel onderscheid rijbanen en busbanen door kleur in het oppervlak