Busstation in drie kleuren beton

Bruin, antraciet en gewoon 'betongrijs'. Dat zijn de opvallende kleuren van het heringerichte busstation aan de Overcingellaan in Assen.

 

01 busstation1-660Kleurgebruik markeert duidelijk de bushaltes en draagt bij aan de veiligheid op het busstation

 

Het busstation ligt naast het treinstation en is uitgevoerd in twee fases. In de eerste fase zijn zes perrons gerealiseerd. In de tweede fase is de opstelplaats van de bussen en de rangeerruimte verwezenlijkt. Aannemer van het project is BAM. Den Ouden heeft het betontechnische deel voor zijn rekening genomen. Leverancier van het beton is Mebin.

 

Onverdeuvelde uitzetvoeg

Bijzonder aan dit project is het kleurgebruik. De betonverhardingen zijn uitgevoerd in antraciet, bruin en standaard 'betongrijs'. De betonverharding is 250 mm dik en voor het grootste deel ongewapend. Alleen de niet-rechthoekige vlakken zijn gewapend. De meeste betonvakken zijn gekoppeld en verdeuveld. Omdat de architect in het ontwerp is uitgegaan van ronde vormen daar waar de verharding van kleur verandert, is er extra aandacht besteed aan de uitvoering. Op dit punt is er gekozen voor onverdeuvelde uitzetvoegen in combinatie met onderslagplaten.

 

Andere uitzetting betonvlak

De betonvakken bij de kleurovergangen kunnen niet verdeuveld worden omdat door de ronde vormen de betonvakken schuin op elkaar staan. De uitzetting van de aansluitende vakken vindt dan namelijk niet plaats in dezelfde richting. Het gebruik van deuvels zou in dit geval na verloop van tijd zelfs tot schade kunnen leiden aan de betonconstructie. Normaal gesproken worden deuvels gebruikt voor krachtoverbrenging tussen de platen. Deze functie wordt nu overgenomen door de onderslagplaten.

 

Verdieping in puinfundering

Voor het aanbrengen van de onderslagplaten is in de puinfundering een verdieping gemaakt van 1 m breed en 100 mm diep. Deze verdieping is tot aan de bovenkant van de puinfundering afgestort met beton. Midden op deze onderslagplaat is een bekisting gezet waarna het beton aan één zijde is gestort. Vervolgens is de bekisting weggenomen en is er een band van ethafoam tegen de zijkant van de verharding geplaatst. Hierna is de andere zijde van het beton gestort.

 

Kleurstoffen toegevoegd in centrale

Het grote vlak met de bruine kleur en ronde vormen ligt tussen de perrons en de rangeerruimte. Hiervoor is in de betoncentrale de kleurstof Bayferrox Braun 610N door het beton gemengd. Voor de opstelplaatsen op het rangeerterrein is in de betoncentrale koolstof toegevoegd voor de kleur antraciet. Deze verhardingen zijn dus door-en-door gekleurd. Het overige beton is standaard grijs beton. Het beton heeft betonsterkteklasse C35/45 en milieuklasse XF4. Alle betonverhardingen zijn na storten afgewerkt met een bezemstreek dwars op de rijrichting.

 

Langsvoegen en dwarsvoegen opgezaagd

Vier weken na het storten zijn de al kort na de stort ingezaagde langs- en dwarsvoegen opgezaagd en voorzien van een bitumineuze voegvulling. Het bestek ging uit van een voegvulling bestaande uit een tweecomponentenkit. Gezien de lage temperaturen eind november 2018 is echter gekozen voor bitumen omdat tweecomponentenkit niet bij lage temperaturen verwerkt kan worden.