Banden en goten

Arbo-omstandigheden spelen een steeds grotere rol op bouwwerken. Het voorkomen van zwaar handwerk is een must. De hoeveelheid gewicht die een arbeider maximaal mag tillen is vastgesteld op 25 kg. Zware prefab betonelementen passeren al gauw de grens van wat toelaatbaar is. Dat heeft de opkomst van machinaal 'getrokken' lijnvormige constructies in de hand gewerkt.

 

vorige

 

Typen constructies

Alle wegen en verhardingen hebben opsluitingen en begrenzingen. Met het groeiende en zwaarder wordende verkeer is de behoefte aan sterke en zware begrenzingen aanzienlijk toegenomen. Bij zwaar belaste constructies zijn in het werk gestorte lijnvormige betonconstructies in het voordeel en concurrerend ten opzichte van geprefabriceerde betonelementen. Ter plaatse gestorte lijnvormige constructies kunnen elke gewenste grootte en zwaarte krijgen, terwijl voor het aanbrengen weinig mankracht nodig is aangezien de wegenbouwmachine, een slipformpaver, het werk doet.

 

Constructies die op deze wijze gemaakt kunnen worden, zijn onder meer:

  • opsluitbanden;
  • goten;
  • voertuigkeringen of keerwanden;
  • middengeleiders op wegen;
  • slootprofielen.

 

Uitvoering

Het aanleggen gebeurt met een stalen glijbekisting (mal), gekoppeld aan de slipformpaver. Deze mal is bepalend voor de afmetingen (breedte en hoogte) van de constructie. Bijkomend voordeel is dat de productiesnelheid van deze manier van werken hoger is dan bij handmatige verwerking.

 

Voordelen

  • Machinaal gestorte elementen zijn arbo-vriendelijk;
  • Vormvast;
  • Lange levensduur;
  • Weinig onderhoud(skosten). 

 

 

Demonstratie Aanleg betonnen lijnconstructie

Tijdens de VSW-dag op 6 april 2017 in Harderwijk was er een demonstratie van de aanleg van een ter plaatse gestorte betonnen lijnconstructie.