CO2-besparing op betonnen fietspad

Schagen Infra en Bruil hebben een nieuw betonnen fietspad aangelegd in Apeldoorn waarbij is ingezet op besparing van CO2. In de betonmortel is lokaal sloopmateriaal verwerkt.

 

vorige

 

Er is gebruik gemaakt van oude en gebroken klinkers en stoeptegels en puin van oude wegdekken. Na bewerking wordt het betonpuin ingezet als bouwstof voor de betonmortel van het nieuwe fietspad. Door dit materiaal om te zetten naar secundaire bouwstoffen, hoeft er minder 'nieuw' zand en grind te worden ontgraven. Hierdoor wordt een besparing op bouwstoffen behaald. Deze circulaire manier van werken leidt tot een veel lagere CO2-belasting ten opzichte van traditionele mengsels.

 

Duurzaam en voordelig

De materialen zijn verzameld tijdens reconstructiewerkzaamheden onder andere in de wijk De Parken in Apeldoorn. Het fietspad wordt aangelegd aan de Krimweg bij Hoenderloo. Bruil levert de betontechnologie die leidt tot een vermindering van de CO2-uitstoot. Schagen Infra legt het fietspad aan. Naast het feit dat het fietspad duurzaam is, is er ook een speciale techniek toegepast waardoor de mortel volgens de initiatiefnemers voordelig te maken is. Voor het circulaire fietspad is een subsidie verkregen van de provincie Gelderland.

 

 

BetonInfra, maart 2019