’s Nachts beton storten voor start- en landingsbaan Saba

In opdracht van Rijkswaterstaat heeft Den Ouden Groep een start- en landingsbaan aangelegd op het Nederlandse eiland Saba in het Caribisch gebied.

De betonnen start- en landingsbaan is 400 m lang en 18 m breed.

 

vorige

 

Den Ouden Groep heeft bij dit project (dat in augustus/september 2018 is uitgevoerd) samengewerkt met de plaatselijke aannemer Saba Roads and Construction. Vanuit Nederland verbleven zes werknemers gedurende vier weken op het eiland. In drie containers werd materiaal aangevoerd, waaronder een SGME slipformpaver. Saba Roads and Construction installeerde twee mobiele betoncentrales op het vliegveld om voldoende aanvoer te garanderen.

 

Zes banen van 3 m breed

De start- en landingsbaan is gestort op een puinfundering in zes banen van 3 m breed. De betonsterkteklasse van het beton is C20/25 en de milieuklasse XS3. Dit beton is goed bestand tegen zeezout; niet onbelangrijk omdat de luchthaven aan de rand van het eiland ligt. De verharding is slechts 180 mm dik. Aangezien er geen zware vliegtuigen landen op dit eiland met 1.800 inwoners, is deze betonverharding robuust genoeg.

Meest moeilijke punt bij de aanleg was de snelle uitharding van het beton. Vanuit de plaatselijke bouwvoorschriften moest er gewerkt worden met een plastic folie tussen de puinfundering en de betonverharding. Omdat het oppervlak van het beton snel uithardt door hoge temperaturen (35 °C) en veel wind, en het beton onderin de verharding nog vochtig is, ontstonden er in eerste instantie scheuren, ondanks de toepassing van twee lagen curing compound.

 

Scheurvorming voorkomen

Al snel werd besloten om de stortwerkzaamheden 's nachts uit te voeren. Met een nachttemperatuur van iets boven de 20 °C kon de betonkwaliteit gegarandeerd worden en trad scheurvorming niet meer op. Elke 3 meter zijn krimpvoegen aangebracht door de verharding tot een derde van de dikte in te zagen. Onder de zaagsnede scheurt de voeg dan automatisch verder door.

Om uiteendrijven van de zes banen platen ten opzichte van elkaar te voorkomen zijn koppelstaven aangebracht tussen de eerste en tweede stortbaan en de vijfde en zesde stortbaan. Ook aan de kopse kanten van de start- en landingsbaan zijn op dezelfde manier koppelstaven aangebracht zodat alle betonvlakken opgesloten zitten. Alle niet rechthoekige platen zijn voorzien van wapening om scheuren te voorkomen. De langsvoegen en krimpvoegen zijn voorzien van een tweecomponenten voegvulling. Deze voegvulling vangt de werking van het beton op en voorkomt dat de voeg vervuilt raakt.

 

BetonInfra, maart 2019