Rotondes

 

Op 17 oktober 2017 wordt aan de Handelseweg in Gemert (NB) een betonnen rotonde op zijn plek geschoven. De constructie weegt 1,3 miljoen kg en deze inschuiftechniek is voor een rotonde nog niet eerder toegepast.

 

Alles is anders aan de rotonde op de kruising van de Roermondseweg en de Terracottalaan in Venlo, die in september 2017 in gebruik is genomen. Hij is weliswaar rond, maar de samenwerkingsvorm, de bouwsnelheid en de toegepaste materialen zijn compleet anders. De rotonde heeft de naam 'De Droom' gekregen.

 

In opdracht van de provincie Noord-Brabant heeft aannemer Heijmans een betonnen rotonde aangelegd op de N283 tussen Hank en Dussen. Om een duurzame rotonde te maken op de veenachtige ondergrond is gekozen voor een constructieve betonnen rotonde.

 

De drukke N279 tussen Veghel en 's-Hertogenbosch wordt verbreed. Bij Heeswijk-Dinther komen drie betonnen rotondes zodat het dorp beter ontsloten wordt en het sluipverkeer afneemt.

 

De gemeente Sittard-Geleen stelde twee eisen aan de aanleg van de turborotonde: het dagelijks verkeer moest doorgang kunnen vinden én de aanleg moest binnen dertien weken gerealiseerd worden. Daarom werd gekozen voor een ongewapend betonnen turborotonde.

 

Om de verkeerssituatie veiliger te maken heeft de provincie Noord-Brabant de T-splitsing N625 in Lithoijen vervangen door een rotonde van vezelversterkt beton.

 

Eerder verschenen publicaties tot en met 2015