Drie nieuwe betonnen bruggen in de A27

Het traject A27 Houten-Hooipolder krijgt volledig nieuwe betonnen bruggen. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) kiest voor volledige vervanging van de Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug in plaats van versterking, omdat dit op de langere termijn goedkoper is en een betere garantie geeft op een vlotte doorstroming van het verkeer.

 

Merwedebrug-600x400De stalen Merwedebrug wordt vervangen door een betonnen brug (foto: beeldbank.rws.nl)

 

De volledige vervanging van de stalen bruggen door betonnen bruggen zorgt ervoor dat er in de toekomst minder onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Dit is niet alleen voordeliger, maar zorgt ook voor minder verkeershinder vanwege wegwerkzaamheden. Daarnaast zorgt de vervanging van stalen bruggen voor betonnen bruggen voor een afname van het geluid op de bruggen. Dit betekent dat de geluidsbelasting in de omgeving afneemt.

Vervanging in plaats van versterking

Aanvankelijk voorzagen de plannen in een versterking van de huidige bruggen. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat is echter gebleken dat het voordeliger is om drie bruggen nu al toekomstvast te gaan vervangen. De minister trekt hiervoor 389 miljoen euro uit. Dit bedrag komt bovenop het bedrag van 860 miljoen euro dat al gereserveerd is voor het grote wegproject. De gewijzigde aanpak wordt verwerkt in een tracébesluit dat in de loop van volgend jaar wordt vastgesteld.

 

Meer informatie

 

 

Bron: Rijkswaterstaat

Naar overzicht